IDTOPIK.COM – SSM atau Suruhanjaya Syarikat Malaysia ialah sebuah institusi yang mengawal selia pelesenan atau kesahihan sesuatu perniagaan di alam Malaysia. Syarat-syarat pendaftaran bantuan SSM 2022 adalah maklumat yang perlu difahami oleh ahli perniagaan yang ingin membina perniagaan di Malaysia.

Senarai Keperluan Senarai Bantuan SSM 2022

Maklumat berkenaan SSM 2022 merupakan maklumat yang perlu difahami kerana terdapat perbezaan dengan peruntukan pendaftaran SSM pada tahun-tahun sebelumnya. Perbezaan ini termasuk keperluan untuk pendaftaran dalam talian pada tahun 2022.

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.idtopik.com/80686/cara-mohon-bantuan-perniagaan-ssm-2022.html” icon=”” target=”false”]Cara Mohon Bantuan SSM 2022[/button]

Keperluan senarai bantuan SSM 2022 itu sendiri pada dasarnya tidak berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya. Perbezaannya hanya pada sistem online yang disediakan pada tahun ini manakala sistem ini tidak disediakan pada tahun sebelumnya. Terdapat beberapa syarat yang perlu dipenuhi untuk mendaftar SSM 2022, antaranya:

Syarat Individu

Jika anda mencari maklumat tentang keperluan penyenaraian SSM pada berbilang platform, maka anda akan menyedari bahawa keperluan yang dimaklumkan lebih tertumpu kepada pemilik perniagaan atau individu. Jika anda ingin mendaftar perniagaan anda di SSM 2022, terdapat beberapa syarat yang perlu anda ketahui antaranya:

  • Menjadi Warganegara Malaysia
  • Umur minimum 18 tahun ke atas

Sekiranya anda tidak memenuhi dua syarat di atas, maka anda tidak boleh mendaftar perniagaan anda melalui SSM 2022. Keperluan untuk mendaftar bantuan SSM 2022 akan disahkan melalui dokumen yang anda berikan dalam proses pendaftaran.

Syarat Pendaftaran Bantuan SSM 2022 Dari Sebelah Pentadbiran

Bukan sahaja dari segi umur dan kewarganegaraan, terdapat beberapa keperluan pentadbiran yang perlu dipenuhi untuk membolehkan perniagaan anda didaftarkan dalam SSM 2022. Keperluan ini termasuk:

  • Mempunyai ID EZBIZ
  • Lampirkan kad pengenalan
  • Lampirkan foto diri anda bersama kad pengenalan
  • Membayar yuran SSM
TRENDING:  Cara Mohon Bantuan Perniagaan SSM 2022 Dengan Mudah

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.idtopik.com/80686/cara-mohon-bantuan-perniagaan-ssm-2022.html” icon=”” target=”false”]Cara Mohon Bantuan SSM 2022[/button]

Apabila mendaftar perniagaan anda dengan SSM, anda hanya boleh mendaftar melalui EZBIZ dalam talian. Segala keperluan senarai bantuan SSM 2022 juga perlu dipenuhi terlebih dahulu supaya proses pendaftaran dapat diselesaikan dengan lebih cepat.

Selepas keseluruhan proses pendaftaran berjaya, anda juga mesti memenuhi yuran SSM untuk mendaftar perniagaan anda. Jumlah yuran yang perlu dibayar berbeza-beza setiap tahun bergantung kepada jenis perniagaan yang didaftarkan.

Jika anda mendaftar perniagaan anda di bawah nama peribadi anda maka anda hanya perlu membayar Rm30 setahun, manakala jika anda mendaftar perniagaan anda menggunakan nama lain maka anda perlu membayar Rm60 setahun. Keperluan untuk senarai bantuan SSM 2022 pada asasnya agak mudah untuk dipenuhi.

TRENDING:  Investasi Sektor Saham Paling Menguntungkan yang Bisa Dicoba

Bagi anda yang tidak memahami kepentingan mendaftar perniagaan melalui SSM ini, maka anda harus segera mendapatkan maklumat tentang perkara ini. Jika anda tidak mendaftarkan perniagaan anda melalui SSM, perniagaan anda akan dianggap haram dan anda mungkin dikenakan sekatan oleh kerajaan Malaysia.

Memenuhi setiap keperluan senarai bantuan SSM 2022 dan mendaftar sehingga perniagaan anda mendapat sijil dan lesen daripada SSM boleh menjadikan perniagaan anda lebih selamat untuk beroperasi. Lesen yang lengkap akan menjadikannya lebih selesa untuk anda mengembangkan perniagaan anda tanpa perlu risau tentang kemungkinan penalti.

Iklan